De teksten in het groen zijn links, door erop te klikken kom je bij de gelijknamige blog artikelen.
De wereld op z’n kop is niet zomaar een gezegde, maar
krijgt steeds meer werkelijke inhoud.
Waarom? Omdat mensen het tegenovergestelde zoeken,
nastreven, doen en volgen dan wat eigenlijk voor de hand zou moeten liggen.
·
We staan als vrijgezel massaal ingeschreven op
datingsites, doen daar joviaal en verschuilen ons achter profielen, plaatsen
daarbij een foto van wie we allang niet meer zijn en bekijken idem profielen
van anderen die hetzelfde doen. En daarnaast wantrouwen we mensen die we
tegenkomen en ons groeten, bvb op straat of in het openbaar vervoer, daarbij hebben we
dan een ‘blik’ van: “Wat moet je van me?”
·
Soulmates kunnen elkaar moeilijker vinden
vanwege vermeende opleidingniveau's die men MOET hebben (maatstaven op verstandelijk niveau), maatschappelijke taboes en consensus over leeftijdsverschillen tussen partners (blog artikel
“Aantrekkingskracht is dat Natuurlijk?”). Het vorige item hierboven draagt ook
bij tot argwaan aangaande de motieven die in deze wereld niet meer duidelijk
zijn, en waarbij de NATUUR weinig tot geen invloed meer heeft door de
afbakening van hoe zaken tot stand MOETEN komen (beredeneerd vanuit verstand in plaats van met het gevoel (innerlijk) en kracht bijgezet vanuit maatschappelijke consensus).
·
We streven zweverige praktijken na die
onverklaarbaar of ongrijpbaar zijn en tot niets leiden, in plaats van
daadwerkelijk tot de kern door te dringen en/of zaken praktijkgericht aan te
pakken, zoals bijvoorbeeld met “Burst Your Bubble” (zie onderaan dit blog
artikel).
·
We leggen onze ziel en zaligheid bloot bij
mensen waarvan verwacht wordt dat ze deskundig zijn. Veel van deze deskundigen
hebben echter totaal geen levenservaring en hebben hun know-how uit woordlessen
(boeken) in plaats van levenslessen.
·
Velen die liever doelen nastreven (hun
intuïtie uit de weg gaan en daardoor niet tot zichzelf of de juiste keuzes komen). Dit is echter
wat zij vanuit de opvoeding en de maatschappelijke leerschool meekrijgen dat
het zo moet. Ook coaches leren dit in hun studiemateriaal (woordlessen).
We kijken wat door de media als wenselijk mensbeeld wordt
beschouwd (25-40 jarige consumenten wereld) en laten ons door dat "wenselijk mensbeeld" leiden (beïnvloeden) bij de keuze van een partner.
Cosmetica, kleding enzovoorts, enzovoorts, hele industrieën die daar geld aan verdienen en die belangrijk geacht worden door de maatschappelijke (opgelegde) consensus hierover. Dit geldt ook voor het digitale tijdperk waar datingsites en andere digitale vormen van contact tussen mensen onderling voor komt. Dit is een gemaakte maatschappij gebaseerd op erbij horen en volgen tegen wil en dank, zoals je uit de aangehaalde punten hierboven kan opmaken (blog artikel “Hier&Nu = De wereld op z’n kop”).
Cosmetica, kleding enzovoorts, enzovoorts, hele industrieën die daar geld aan verdienen en die belangrijk geacht worden door de maatschappelijke (opgelegde) consensus hierover. Dit geldt ook voor het digitale tijdperk waar datingsites en andere digitale vormen van contact tussen mensen onderling voor komt. Dit is een gemaakte maatschappij gebaseerd op erbij horen en volgen tegen wil en dank, zoals je uit de aangehaalde punten hierboven kan opmaken (blog artikel “Hier&Nu = De wereld op z’n kop”).
Eigenlijk zijn bovenstaande praktijken normaal geworden. Iedereen is er inmiddels mee opgevoed en zo voeden wij dagelijks elkaar en ook onze kinderen op en wel op zo'n manier dat die als zaligmakend wordt beschouwd. Echter dat dit niet zo is ligt aan het feit dat veel
mensen daar last van ondervinden en daardoor voor zichzelf niet tot de kern komen. Misschien als je dit leest, dat je dit (h)erkent en dus ook voor jou geldt.
‘De
wereld op z’n kop’ is, omdat alles ongrijpbaar (voorgekauwd) is geworden en WIJ
ALLEN deze zweverige wereld voeden (zie blog artikel “Voeding is meer dan alleen eten en drinken”).
Bekijk voor jezelf eens waar jij aan mee doet, ook of je een
ander probeert te beïnvloeden, al of niet met steun van medestanders die ook op
zoek zijn naar consensus, ofwel "zieltjes winnen".
Het motto van voornoemde alinea: “Eendracht maakt macht”
maar ook dat heb ik al beschreven dat dit onmacht veroorzaakt voor het individu (blog
artikel “Leiden? Daar is niets mis mee…..”).
Vraag jezelf eens af waarom je die consensus zo nodig hebt?
Vraag jezelf eens af waarom je die consensus zo nodig hebt?
Is dat misschien omdat je zelf zwak bent en ook
belangrijk wilt zijn of ergens bij/in thuis wil horen waarbij jou stem telt?
In de bovenstaande voorbeelden is de NATUUR in de mens ver te zoeken, alles is zoals anderen het ook doen en omdat zij dat
collectief doen, dus volgen wat voorgekauwd en/of erg wazig is.
Ik wil de mensheid niet aanvallen, maar laten zien wat er speelt en/of hoe het in werkelijkheid gaat. Het is aan jou
de lezer om dat voor jezelf als Food4Thought te beschouwen of niet. Je kan
nastreven en/of volgen wat er van je verwacht wordt of je kan je het eens ANDERS proberen te bekijken (Burst Your Bubble).
Zijn de door mij aangehaalde punten “Fact or Fiction”?
Ik hoef jou niet te veranderen, ik hoef de wereld niet te
veranderen, ik stel alleen maar aan de kaak hoe het gaat en wat wij "genoodzaakt" zijn te volgen, zonder dat je daar individueel om vraagt of verandering in aan kunt
brengen.
Burst Your Bubble!
ISSUE? BURST YOUR BUBBLE! (Website)
Burst Your Bubble is door mij ontwikkeld om je online de mogelijkheid te geven, jouw unieke geval te gaan beschrijven vanuit eigen beleving en bewoording.
- Je kunt beschrijven wat je wilt, daarvoor de tijd nemen en je kan tussentijds evalueren wat je hebt geschreven.
- Je stuurt het verhaal pas op wanneer je ervan overtuigd bent dat je precies dat zegt, wat in je zit. Op deze manier ontstaat het aanpakken van jouw unieke probleem, door gaandeweg te ontdekken waar jou knelpunt zit, zonder dat iemand je ziet of met zijn/haar aanwezigheid je beïnvloed, zodat je dus óók jou emoties de vrije loop kan laten.
- Reflectie door mij vindt plaats op wat jij hebt geschreven.
- Een herhaling vindt plaats zolang je er niet aan uit bent. (Je start dus weer bij punt 1.)
